mandag 29. april 2013

HUMLER



"Lag en bloggpost om humlen!"
er

Anne på Moseplassen
sin ny utfordring.
 
  
Jeg er blitt utfordret av
  Bentes quiltehage
til å lage et;)

Sånne utfordringer tar jeg;))


Humler
Det lille fantastiske vesenet som summer rundt i hagene våre fra tidlig vår til sein høst og bestøver planter og samler nektar.
Det viser seg at det blir færre og færre humler,
men vi kan faktisk gjøre noe
for å redde dem.
 
 
I Norge har vi 34 ulike arter av de 350 som finnes i verden.
Viste du at sør for Sahara finnes det ikke humler!
 
 
Humler kjennetegnes av sin litt tykke og brede kropp,
ofte tett behåret.
De fleste er svarte med striper/bånd av rødorange, gult og gråhvitt. 
Ut fra fargen kan du finne ut hvilken art det er!
 



 Humlenes vinger er små i forhold til kroppen, at den kan fly er nesten et mysterium.
Vingene slår ca 200 vingeslag i sekundet og vingekonstruksjonen er slik at humlen, i tillegg til sin egen kropp kan bære med seg sin egen vekt i pollen og
 nektar tilbake til bolet.

 

Jeg lar meg imponere når store lubne humler, gule og tunge av pollen, kryper forvirret ut av de lange smale blomstene til Revebjellen.

Bare så rart at de kan lette!! 
Vi har en del planter i hagen som humla liker, men jeg skal plante flere for jeg vil ha flere humler;)
En oversikt over planter humlen liker finner du her.

Jeg sender utfordringen videre til

Amo sin blog

Tronderlivet mitt

Tulip


Håper dere tre tar utfordringen!

God mandag;)
 

 
Som jeg gleder meg til duftsjasminen blomstrer;)

6 kommentarer:

  1. Humler er utrulig skjønne og yndige imotsetning til dei illsinte vesene som suser rundt hode på ein,Hihi eg liker ikkje veps men humler er greie,rart det men har ei humle forvilla seg inn så må eg få sleppt den ut mens veps ja den må avgå med døden,forskjellsbehandling:)

    Fine ny veke til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  2. Nydeleg innlegg og heider til humla :)
    Takk for utfordringa. Eg vil gjern ta den, men veit ikkje om eg finn sjøllaga bilde... og no trur eg det er for tidleg.. Skal sjå om ho har kome i hagen min :)

    Ynskjer deg ein fin dag :)
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  3. Hei :)
    Så fint innlegg! Supert at du tar oppfordringen, og topp at du sender den videre :D

    Amo, du trenger ikke ha humler på bildene dine. Kanskje du har bilder av noen blomster du veit humla er glad i? Eller du kan nøye deg med tekst, kanskje bruke videoen eller humleplakaten, eller la deg inspirer av noe som du føler har noe med humla eller humlesaken.

    SvarSlett
  4. Koselig humleinnlegg:)
    Jeg tar utfordringen...må bare få reparert ferdig takvinduet i drivhuset først...Det ble tatt av vinden i natt! :(

    Ha en fin dag! :)

    SvarSlett
  5. Heier på alle som støtter humlesaken.!

    SvarSlett
  6. Flott humleinnlegg!! Alle burde vite sin ''besøkelsestid'' når det gjelder denne saken!! :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...